Als vrijwilliger voor de stichting Europafietsers reed ik een relatief minder bekend deel van Ring4, ofwel het Poolse deel van de route Gdansk naar Venetië, welke ook gedeeltelijk samenvalt met de route Eurovelo 9.
Ik vertrok op vrijdag 26 april met de trein van 7:00 uur uit Amsterdam en kwam met enige vertraging rond kwart voor negen 's avonds aan in Gdansk.
Om uiteenlopende redenen bleef ik slechts één week in Polen. Ik fietste hierin van Gdansk naar Wroclaw. Daarvandaan keerde ik met de trein in 2 dagen terug naar huis.
Gdansk – Szteklin (ca 75 km)
Gdansk is een levendige stad, het heeft
toeristen veel te bieden en kent een boeiende geschiedenis. Het is
een havenstad aan de Oostzee, in de onmiddellijke omgeving van Gdansk
lokten de nazi's in 1939 de Tweede Wereldoorlog uit, in de jaren
tachtig van de twintigste eeuw ontstond hier de vakbond Solidariteit,
die mede hielp om Polen van de Russische controle te ontdoen.
Vakbondsleider Lech Walesa schopte het zelfs tot president van Polen. De beroemde Duitse schrijver Gunther
Grass situeerde in deze stad zijn Dantziger triologie, waarvan Die
Blechtrommel het bekendste onderdeel is. Gdansk heeft een fraaie
binnenstad met een indrukwekkend fraai raadhuis.
Als fietser is het begin in Gdansk minder
geslaagd, karakteristieke kinderkopjes geven de stad een middeleeuwse
uitstraling. Dit oogt weliswaar fraai, maar is minder prettig voor de fietser.
Als bij bijna iedere stad zijn de
rafelranden van de stad ware uitdagingen voor fietsers,tamelijk
slechte wegen en de navigatie scherp in de gaten houden is het
devies.
We zijn de stad uit!
Na een aantal kilometer gaat de route
over naar fietspaden, welke men hier met gevoel voor historie de
Amber Via genoemd heeft.
Daarna is de weg verder goed volgbaar
via GPS apparatuur. De GPS-tracks zijn opvraagbaar bij de stichting Europafietsers. Het is zo'n eerste dag vooral wennen aan het land, aan de plaats waar de schaarse fietspaden zijn en aan het verkeer in de dorpjes die je tegenkomt. De weg volgt een autoluwe en rustige route langs diverse kleine dorpjes. Wat opvalt dat deze dorpjes bijna allemaal wel kleine winkeltjes hebben, skleps, waar je de nodige levensmiddelen kunt halen.
Vlak voor de meren (Jeziore Borzechowskie Wielkie) bij Borzechowo ben ik drie kilometer links af gegaan naar Szteklin, een vakantiedorpje.
Vlak voor de meren (Jeziore Borzechowskie Wielkie) bij Borzechowo ben ik drie kilometer links af gegaan naar Szteklin, een vakantiedorpje.
Daar kon ik een “kamer” huren voor
een nacht.
Szteklin –
Koronowo (ca 110 km)
Liefhebbers van bossen hebben op deze
etappe niets te klagen. Ik schat dat meer dan de helft van deze weg
door bossen gaat. Bij Koronowo de afslag
links nemens naar Samociarek leidde naar ORW Julia. Dit is een
camping met huisjes aan een meer, waar met waterfietsen gevaren kan worden en er is zelfs
een jachthaven. De bar en het restaurant waren (nog) niet open, een levensmiddelenwinkel
(sklep) ligt honderd meter van de camping verwijderd. De eigenaar
doet zijn best Engels te praten. Hij installeert een elektrisch
kacheltje in het huisje.
Ook te boeken bij Booking.COM:
Koronowo –
Wagrowiec (ca 110 km)
Bij het verlaten van Koronowo ga je een zogenaamd doodlopende weg en belandt in een bos. Daar kan weleens een boom over het pad liggen. AFSTAPPEN.
Er volgt hier een uitgebreid landbouwgebied, welke door eerdere fietsers reeds beschreven is als kolchozen landschap. Dit is een relatief zwaar stuk om te fietsen,vooral als er een stevige westenwind waait en vanwege de weinige afwisseling.
De route leidt naar het stadje Naklo nad Notecia. Er is veel vrachtverkeer kort voor en na deze stadje. Zuidwaarts gaat de route naar Paterek. Hier rechtsaf slaand volgt een lange nieuwe weg met fietspaden.
Deze ongekende luxe van vers assfalt met fietspaden duurt tot
Kowaleko. Daarna, bij Gromadno, volgen enkele stevige beklimmingen,
welke doen denken aan waterscheidingen. Het landschap blijft
landbouwachtig, er staan enkele blikvangers in de vorm van
windmolens.
Bij binnenkomst in Wagrowiec vrolijkt dit bord het straatbeeld op:
Er zijn minstens twee hotels in
Wagrowiec:
Ik nam hotel Jamajka:
Prima hotel, er is ook een restaurant,
waar het goed eten is. Eten en slapen zijn niet duur.
Duurder hotel:
Wagrowiec –
Poznan (ca 65 km)
In het begin van de weg tussen
Wagrowiec en Poznan volgt de route dikwijls noodgedwongen snelwegen.
Zo gauw als mogelijk worden deze drukkere wegen wederom verlaten maar
in dit gedeelte komen ze regelmatig voor. Hier volgen ook stukken
over zandwegen door bosrijk gebied.
Ineens is hier een voor fietsers bekend
beeld: de schelp van St Jacobus. De 9 onder de fiets kom je vanaf
hier vaker tegen. (Eurovelo 9).
De laatste kilometers (10-15) naar
Poznan gaan door een bosrijk gebied met onverharde wegen, welke
gereden moeten worden op de navigatie. Uitdagend, maar heel goed te
doen met behulp van de GPS-tracks.
Achteraf gezien is dit een van de leukste, fraaiste stukken van de route.
Dan duikt Poznan op, een fraaie stad aan de rivier de Warta, met een kathedraal, een karakteristiek schilderachtig centrum en een hypermodern winkelcentrum.
Mijn verblijfplaats in Poznan was hotel Topaz. Er zijn veel hotels in Poznan, ook welke dichter bij het centrum liggen.
Poznan is beslist een bezoek waard, het heeft een boeiend centrum en een kathedraleneiland.
Poznan –
Gostyn (ca 82 km)
Zoals aan de noordkant van Poznan de
weg door bosweggetjes de stad in leidt, zo is dat ook aan de zuidkant
het geval. Scherp navigerend leidt de route zuidwaarts, gedeeltelijk
langs de rivier de Warta, waarbij je soms veiligheidshalve moet
afstappen.
BELANGRIJK::
Bij Pusczykowko kun je niet meer het
spoor over, als de route doet geloven. De spoorbaan is geheel afgezet
door hoge groene afzettingen, tegen geluid en voor de veiligheid.
De lichtblauwe versie is mijn versie,
de roze is GDANSK – VENETIE. Komend uit het noorden, ga je eerste
rechtsaf naar het spoor en na het spoor kun je links af en kom je
weer op de route. Je kunt zien dat ik hier een beetje heb lopen
zoeken.
Zie ook:
Eurovelo 9 volgt grotendeels Ring 4.
Bij Blociszewo is een fraai houten
kerkje.
Welkom op de eurovelo9.
Hier is het fietsen bijna onmogelijk, in rul zand, te vergelijken of je over de duinen naar het strand wil.
Na de schelp van St Jacobus nu ook een
kilometeraanduiding voor Santiago.
Bij Gostyn zijn in ieder geval twee
hotels:
&
Pensjomat Absolwent
&
Hotel Podelsna
Niet duur, maar ook niet erg bijzonder
of aantrekkelijk. Kamertje van 4 meter bij 1.8 meter, waardoor het
idee van cellen versterkt wordt.
Gostyn – Trzebnyca. (ca 82 km)
Ten zuiden van Gostyn maakt de route
een soort van omweg om langs deze kerk te gaan.
Deze etappe is relatief eenvoudig, er
zijn geen noemenswaardige knelpunten te vermelden. Via de landkaarten kwam ik erachter dat de route enigszins ingekort kon worden.
De roze tekening is de route Gdansk- Venetië, de lichtblauwe is mijn inkorting. De wegen zijn verhard en OK. Ik heb deze weg gekozen omdat er deze dag een stevige westenwind van ca windkracht 5 over de landwegen blies. De route gaat hier niet direct zuidwaarts, maar slingert laverend van oost- naar westwaarts en terug.
De route voert bij Pakoslaw langs een oud paleis, welke
dienst doet als hotel. Oogt bijzonder fraai.
De route voert langs en door een
natuurrecreatiegebied bij Ruda Sulowska. Met mooi weer en bij vrije
dagen kunnen hier veel groepen fietsers rondrijden. Dit is echt een echt een bijzonder mooi stukje van de route.
Bij dit Rudo Sulowska is een hotel:
Verblijfplaats in Trzebnica.
in het noorden van Trzebnyca:
Trzebnyca –
Wroclaw (38 km)
Er is een alternatief voor Ring4 uit Trzebnica en dat is de Eurovelo9. De klim van
bijna 2 kilometer is beslist geen sinecure.
Daarna vervolgt de route zich zonder
noemenswaardige knelpunten. Weldra is Wroclaw zichtbaar, maar de weg
van de buitenwijken naar het centrum kost meer kilometers dan
verwacht. Zoals van een grote stad verwacht moet worden, veel
stoplichten, veel snelwegen, en een weinig zoeken naar de juiste kant
van de weg voor fietspaden. In Polen delen fiets en voetganger veelal
de trottoirs.
Het is dan zaak uit te kijken aan welke
kant je geacht wordt te fietsen.
Ik verbleef kort in Wroclaw, reed naar het station (Glowny), kocht een kaartje naar Frankfurt a.d. Oder, treinde dezelfde middag nog naar Berlijn, Ostbahnhof, betaalde teveel voor een hotelkamer en spoorde de volgende dag naar Amsterdam.
Algemene
opmerkingen bij de route Gdansk – Wroclaw.
Winkels (sklep)
In veel dorpen is in ieder geval een
winkel (sklep) te vinden. Die zijn vaak open (ook op zon- en feestdagen) en er kunnen
levensmiddelen worden ingeslagen. Dat is nodig want met name op het
platteland is er (bijna) nergens gelegenheid tot bv koffiedrinken of
lunchen onderweg. Slaapgelegenheden zijn over het algemeen schaars.
In de grote steden (Gdansk, Poznan, Wroclaw) zijn wel restaurants,
café's en terrassen en is er voldoende gelegenheid voor een lunch-
of koffie-pauze. Buiten deze plaatsen zijn deze uiterst schaars. Daarom is het een goede zaak dat er in ieder geval in de
meeste dorpen een sklep is. In een sklep is altijd volop bier
verkrijgbaar, maar ook fruit, water en melk en brood zijn verkrijgbaar.
De route
Feitelijk word je door de af- en
aanwezigheid van slaapgelegenheden gedwongen stevige etappes te maken
of hier en daar flink van de route af te wijken.
Ik reisde (te) vroeg in het seizoen (27
april tot 3 mei). Het was te koud voor de campings, toeristen kwam ik
bijna niet tegen (2 fietsende Nederlanders van Krakau naar Gdansk). Gebrek aan enige aanspraak maakte de beslissing om (eerder) naar huis te gaan makkelijker.
De Polen hadden op 1 mei en 3 mei nationale feestdagen. De meeste
skleps waren op deze dagen echter gewoon open. De eerste dagen waren
tamelijk zonnig, de westenwind wakkerde in de loop van de week stevig
aan. Op de grote open vlaktes van de route vond ik dit geen prettige
bijkomstigheid. (Het weer in Polen was goeddeels vergelijkbaar met
Nederland, ook hier waren Bevrijdingsdag en Koningsdag (2019) koud en
winderig).
Geen opmerkingen:
Een reactie posten